Wednesday, May 20, 2009

:.DiRi Oh DiRi:.



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. Segala Pujian hanya layak buatMu Allah. Alhamdulillah, syukur atas segala nikmatnya. Matlamat yang masih belum lagi diri ini kecapi. Nak kongsi cerita sikit yer, tentang seorang anak gadis remaja yang sedikit terpesong imannya bila dia ditomah. Hany sedikit shj ujiannya, lantas dia gagal melawan bisikan itu.






Dia,

Seorang gadis yang benar-benar menjaga adab berpakaiannya. Menjaga adab pergaulannya dengan yang bukan mahram sehinggakan pernah dia diherdik oleh rakan sekelasnya sendiri, "ah, sombong betul. zuhud la tu". inilah ucapan yang sering berdesir di telinganya. Namun siapalah dia untuk menghukum mereka. Mungkin mereka belum mengerti tatkala ini. " Ya Allah, jauhilah hatiku dari fitnah dunia dan lelaki. Kuatkanlah aku ya Allah". Tiap kali dia diusik, doa inilah yang sering bermain di bibirnya selain istighfar monon keampunan dari Allah. Dulu dialah yang menjaga segalanya. Sehinggakan tidak berani kumbang terbang disebelahnya.



Kini,

Setelah dia kembali menyambung pengajiannya, dia sudah agak jauh berubah. Mungkin tidak pada pakaian, tapi disebalik pergaulannya. Dia diuji tatakala ada kematian abg rakannya. dia bersama rakan2 yang lain terpaksa meminta bantuan sahabat sekelas iaitu "lelaki" untuk membawa kereta untuk pulang ke kpg halaman rakannya. waktu kecemasan, terdesak, namun tidak boleh ke dia menjaga adab2nya?...dia gagal di situ. naik kereta bersama lelaki,"Ah! Bukan prinsip aku. namun aku terdesak. siapa nak teman lagi. lagipun aku bukan keseorangan, bertiga, cuma seorang shj lelaki"...dia mula menenangkan hatinya. "Ya Allah, ampunilah dosa2ku".



"Oh! Kelakar juga dia ni yer, ingatkan zuhud sgt"...tiba2 kata2 ini terkeluar dari mulut driver...kawan sekelasnya. "Aduh! aku terpukul dengan kata2 ini. apa yang telah aku buat"..."aku buat lawak tadi, semua dalam kereta ketawa, tapi tak bermakna aku ni jenis yang mudah..............."..... Dia kembali terdiam.



Hari ini,

Dia aktif dalam sebuah persatuan. Dia terpaksa bergaul dan berhubung malah lebih terbuka komunikasinya dengan adam."Ah! bukan prinsipku. aku hanya bekerja dalam persatuan. Tidak lebih dari itu"..."Anti dah khitab?" tiba2 seorang muslimin bertanya. Sgguh hatinya berdebar2. bukan berdebar kegembiraan, namun berdebar kerana berfikir, dosa apa yang telah dia lakukan sehinggakan terhambur pertanyaan itu. dia makin keliru. dalam persatuan, dia kembali rancak berbual. namun masih ada sisa baki ketegasan. "aku mesti kuat Ya Allah".



Saat ini,

Dia kembali merenung. Pakainnya pula mula berubah. sudah mula memakai tudung pendek. Hatinya bersumpah "Ini bukan diri aku, aku terpaksa pakai...takut nnti org ejek aku ni mcm org tua, nampak Islam sgt, kuno"...sedangkan dia sendiri yang tidak kuat dan suka bermain dgn bisikan syaitan. Dia gagal lagi sekali. Dia gagal membentuk dirinya sendiri. Dia gagal melawan bisikan syaitan laknatullah....Akhirnya dia menangis sendirian.....



Detik ini,

"Ya Allah, aku berjanji dengan namaMU yang Maha Mulia. Aku tidak akan lagi berubah. Aku akan kekalkan diri aku yang dulu. Mengapa perlu aku malu membawa identiti Islam yang sebenar. Mengapa aku malu dengan masyarakat bukan dengan MU Allah".....dia terus menangis...dan menangis...Moga tangisannya memberi dia panduan agar menyedari hakikat keduniaan yang sebenar.



Hehe...kisah ini dipetik dari seorang shbt baik lagi akrab. Moga dirinya terpimpin insyallah. Berdoalah agar kita istiqamah dalam agama Allah.

"Allahumma sabbit qulubana 'ala deen nik"...

"Ya Allah, tetapkanlah hati kami dalam agamaMu"

Dan ana kembali merenung juga sebuah hadis yang dipetik dari Kitab Mukhtasar Ibn Abi Jamrah, hadis sahih Bukhari mafhumnya :

(( Daripada Abu Hurairah berkata : Telah bangun Rasulallah saw ketika diturunkan oleh Allah (( wa anzir 'asyiratuka al aqrabin. ertinya: Dan Pertakutkanlah golongan engkau(Muhammad) yang lebih berhampiran)). Maka Baginda bersabda : Wahai golongan Quraiy! atau Baginda berkata dgn kalimah seumpanya : Belilah kamu akan diri-diri kamu sendiri. Tidak aku dapat membela kamu dari Allah sesuatu jua pun. Wahai anak2 Abdul Manaf! Tidak aku dapat membela kamu dari Allah walau apa jua sekalipun. Wahai Abbas Ibn Mutallib! Tidak aku dapat membela engkau sesuatu jua pun. Wahai Sofiyyah (emak saudara Baginda)! Tidak aku dapat membela engkau dari Allah sesuatu jua pun. Wahai Fatimah binti Muhammad! Mintalah kepadaku harta dan barang yang engkau kehendaki. Tidak aku dapat membela engkau dari Allah sesuatu jua pun." -Hadis Sahih Bukhari-

Demikianlah pesanan Baginda saw kepada kaum kerabatnya, memperingatkan mereka mengani amal tiap2 diri untuk terhindar dari azab Allah. Malah Baginda sendiri tidak dapat menolong mereka.
Wallahualam, renungkanlah bersama.


No comments: