Thursday, July 10, 2008

Tangisan puraan


Dalam mengejar apa yang dicari, tidak semuanya akan kita perolehi. Dan disebalik kejayaan itu akan terselit sedikit kedukaan, lantaran ujian yang Allah beri buat hambaNya yang ingin Dia beri ganjaran hasil kesabaran.


لا يكلف الله نفسا إلا وسعها...sura Al Baqarah:286. maka ia beerti: Tidak Allah membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya...kenyataan ini sudah terbukti bahawa aku sedang di uji. Di uji dengan sedikit kedukaan lara di hati, melihat rakan-rakanku yang kini telah mula belajar, telah mula beramah mesra..tapi aku, masih di sini dengan jualanku..

Inilah takdir Allah..aku redha dan pasrah. Bukankah aku ini sedang di uji..bagaimana jika aku diuji dengan perkara-perkara yang lebih dasyat, lebih kuat, lebih hebat berbanding hari ini..cuma sebesar kuman yang diberi. Melihatkan keadaan umat Islaam yang semakin gah dengan dunia, keseronokkan ganjaran dunia yang Allah beri..nauzubillah, aku juga memperingati diriku. gusar andai aku juga terjebak. Tidak Ya Allah, jauhkan aku dari ganjaran dunia..jauhkan aku dari dunia yang sementara...semalam aku menangis..untuk apa? untuk apa aku menagis?...berpura-purakah aku? Aku sendiri tak pasti apa erti tangisan ini...maka satu ayat yang terngiang-ngiang di kamar kusam billikku...Allahuma'afiyatan filjasadi, waziadata fil ilmi, wa barakatan firrizki, wa taubatan qablalmaut, warahmatan 'indalmaut, wa maghfiratan ba'dalmaut....makin laju aliran air mata ini,seluruh tubuhu menggeletar, seluruh jiwaku tum! runtuh, pecah...aku sendiri tak pasti...ah!tangisan yang pura-pura...

Kadang kala, aku merenung, hidup ini bukanlah senang,tidak gampang begitu sahaja untuk insan selemah aku melalui alam ini...bila alamku yang sebenar..moga aku temui sesuatu yang indah di akhir hidupku...Hidup ini penuh persoalan...

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan melainkan Dia. Hanya kepadaNya aku bertawakkal dan dialah Tuhan yang memiliki 'arasy yang agung" ( at Taubah : 129)