Tuesday, December 18, 2007

Balasan Si Pemaaf

“suatu hari , di dalam masjidnya,rasulullah sollallahualaihiwasallam berkata: akan masuk seorang ahli syurga. lalu, seorang pemuda pun melangkah masuk. sahabat-sahabat seolah-olah terkedu, kerana pemuda ini hanyalah seorang biasa, tiada apa-apa keistimewaan. lalu keesokannya, Rsulullah berkata perkara yang sama : akan masuk seorang orang ahli syurga.dan pemuda sama masuk. hal ini berlarutan sampai berkali-kali.


dan untuk mengubat kuriositinya, ibnu umar memohon untuk hidup bersama pemuda tersebut. untuk mencari apakah keistimewaannya sehingga Rasulullah menyebutnya sebagai ahli syurga. maka,bersamalah ibnu umar akan pemuda itu sehingga 3 hari. namun, tiada apa-apa keistimewaan pun yang dilihat pada pemuda itu. hanyalah amalan2 yang biasa, pada pengamatannya. sama seperti mukmin lain pada zaman itu. (amalan biasa mukmin: solat berjemaahlima waktu, tahajjud sikit2)


kerana itu, ibnu umar bertanya, apakah yang membuatkan engkau istimewa melebihi sahabat-sahabat yang lain,sehingga menyebabkan engkau diiktiraf sebagai ahli syurga oleh rasulullah?ringkas cerita, maka pemuda itu pun menjawab, “setiap kali sebelum tidur,aku memaafkan semua dosa orang lainkepada ku”.

No comments: