Monday, December 22, 2008

Degilnya

assalamualaikum....salam seindah mutiara..hiasan doa buat semua umat Islam...alhamdulillah, di sini masih diberi kesempatan melakar sejauh mungkin perasaan yang bergelodak, berkeladak barangkali dalam jiwa ini. sukar untuk ditafsirkan bait-bait indahnya mutiara Allah yang acap kali penuh dengan bisikan kebaikkan..faham x? hehe.

Sebenarnya, hati ni terlalu jauh..jauh bertasbih, jauh bertahmid, jauh juga ucapkan rasa syukur. Entahla...hanya entahla sahaja yang aku tahu ker? Gusar yang melanda diri ini lantaran hati yang telah lama dibiar sunyi dari kata-kata indah Iman yang selalu berbisikkan kebaikkan..dibiarkan laknatullah bersarang..?na'uzubillah..dah lama xmenulis di blog.kata orang, untuk apa menunjuk-nunjuk..konon ingin dikatakan alim? yerke? nauzubillah..sebenarnya jika ada insan yang perihatin terhadap apa yang ingin dibicarakan tentu mereka faham...

Baiknya Pencipta pada kita...tiada tandingan sifat Ar-rahman Ar-rahim...tapi kita yang buta tidak sedar diri ini...kufur,ingkar..

Berhubung dengan ini Allah berfirman, “Dan mereka yang telah Kami berikan Kitab kemudian mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya, mereka itulah yang beriman dengannya. Barang siapa yang ingkar terhadapnya mereka itulah orang-orang yang rugi.” (Surah Al-Baqarah ayat 121)

Dalam ayat ini Allah menegaskan bahawa mereka yang benar-benar membaca Kitab Allah ialah mereka yang membacanya ‘haqqa tilaawatih’. Siapakah mereka itu? As-Syeikh Said Hawa di dalam Al-Asas fit Tafsir mendatangkan pendapat sahabat Abdullah ibn Masud ra yang berkata: “Demi Allah, maksud membaca Kitab dengan bacaan yang sebenarnya (iaitu haqqa tilaawatih) ialah menghalalkan apa yang dihalalkannya, mengharamkan apa yang diharamkannya, membaca seperti mana ia diturunkan Allah, tidak mengubah kalam Tuhan dari tempatnya dan tidak mentakwilkan ayat-ayatnya secara yang tidak betul.”

No comments: